Since 2010, people change tho :)

Disclaimer : Blog post yang lepas lepas mahupun yang paling latest akan ada misspell, typo, grammatical error, bahasa wicet, cringe moments, wording size tak sama, gambar tanpa edit etc so please bear with me. Aku takda masa nak re-read and edit balik. Let bygones be bygones. Ada beza seorang Nurain ketika zaman remaja and zaman meningkat dewasa lol

Sunday, February 18

PSH

Alhamdulillah. Baru dapat panggilan temuduga untuk jawatan kontrak tiga bulan. Ya Allah happynyaaa. Belum dapat offer kerja tetap lagi. Mau lompat bintang aku hehe lemau jugak jadi penganggur ni sebab skills tak boleh develop. Everyone has something to offer. Tak kisah la kau kat posisi paling bawah sekali pun atau fresh graduate macam aku. Your idea, kemahiran in any field, talent, opinion etc semua tu berharga kalau disalurkan ke tempat yang sepatutnya. 

Impian aku tak besar mana pun. Just nak dapatkan decent job, mampu bayar pinjaman balik so that aku tak kena blacklist dapat fly (nak pergi ziarah Umrah lagi), dapat bagi keluarga aku merasa sorang sikit, dapat survive dalam hidup ni, dapat bayar zakat sendiri, dapat buat ibadah korban, penuhkan tabung Haji... As a Muslim mesti kita ada cita cita macam tu kan and the list go on and on. Allah dah tetapkan dan aturkan hidup aku. Aku cuma perlu yakin dan usaha sehabissssss baik. Tahun 2017 paling banyak pengajaran Allah bagi kat aku, sebanyak jugak pertolongan yang Dia bagi. Memang dalam setiap kesusahan ada kesenangan. Itu janji Dia. Ayat macam klise kan, mungkin dah beratus kali aku baca atau dengar benda yang sama. Tapi serious aku cakap setiap kali aku down ke ape memang ni je yang mampu pujuk hati aku balik. Ayat ayat Allah kan memang manis macam gula :)

Sebelum umur aku 30 tahun dalam masa dua tahun ni, aku nak bagi peluang kat diri aku untuk explore macam macam benda berkaitan dengan pengembangan kerjaya aku. Dari kerja full time as a teacher at private preschools sampai lah kerja part time semuaaaaa aku suka. Variety gila kalau nengok pengalaman kerja aku dalam CV hahaha dari jaga exam IIUM, s/u pilihanraya, freelance asgmnt report/literature review, enumurator, RA  blabla since habis sekolah sampai cuti semester aku kerja je. Aku tak mencari tapi ade je peluang tu sebab kawan ajak la, tolong abah aku time mesyuarat la, kakak aku offer la. Tu la yang dinamakan ade rezeki tak kemana. Have faith! bila dah dapat mesti buat sehabis baik. Be responsible dengan kerja lepas tu confirm akan rasa senang je selesaikan kerja kerja tu. Keberkatan ni takleh nak describe cemana tapi diri sendiri boleh rasa. And aku nak rasa berkat dalam bekerja tu lagi. Harap harap ade rezeki jadi seorang pekerja tahun ni. Heheh

Boleh kata pengalaman IV kat MQA last monday was my very first IV. Like seriously before this ex bos aku offer kerja terus lepas aku habis LI kat tempat dorang. Tak pun panggil iv tapi sebenarnya terus isi form and sign diterima kerja. So kali ni pergi IV tak tau nak expect apa. Aku just nak amik pengalaman IV jee and warm up before IV PERKESO next two week. Malam sebelum nak IV kat MQA aku siap study weh dah macam final exam. And macam biase aku kalau time exam mesti rasa nak demam. hahaha Cara aku nak relax is buat mental tranining. Imagine je benda benda baik akan berlaku dalam bilik temuduga tu. Serious benda ni sangat berkesan kat aku weh terus aku mengantuk tahap gaban and terus tidur tanpa tahu pasal beza MQA dengan MQF and MQR lol padahal aku dah prepare note awal awal. Put an effort sangat penting walaupun lepas tu kau ke laut dalam haha

Disebabkan iv aku pukul 2 petang lambat lagi so pagi tu sempat laa revise sikit sikit. Aku just bukak web portal MQA and baca bahagian FAQs. Ibarat macam kau just baca abstrak tesis jee untuk tahu keseluruhan research tu pasal apa. Tak perlu baca beratus ratus muka surat kekeke #tipsstudylastminute. Memang lawaaaaa nau bangunan baru MQA kat Cyberjaya. Last LI kat JPA Putrajaya. Memang dua dua ni tempat impian aku nak bekerja dari kecik. Maybe Mak Abah aku kerja kerajaan jugak kot. In psychology study, to be specific in Anne Roe's theory, career  choice seseorang memang boleh dipengaruhi sejak zaman kanak kanak kita oleh parent. Dalam pukul 3.30 petang baru la giliran aku kena interview. Satu group empat orang candidate. Staff/pegawai MQA sangat laaa friendly. dari mula mula register nama sampai laa sediakan air, sediakan kerusi (sebab candidate ramai) sampailah ke depan pintu bilik interview memang baikkk senyummmm manjang. Tak rasa awkward ke apa. Which i do really appreciate cara dorang. Sekarang ni kalau orang buat jahat tak pelik dah tapi kalau jumpa orang baik baik memang pelik. Betul laa Naqibah aku cakap, akhir zaman ni benda baik akan jadi bendasing ;(

Panel iv aku tiga orang, sempat jugak la aku tanya staff sebelum masuk bilik. Panel ni dari ketua jabatan sub bahagian tertentu. Aku rasa muka macam familiar. Kesan dari tengok carta organisasi lah kot. haha Seingat aku cuma dua soalan je yang ditanya which is introduce yourself and what's your strength kat semua candidate. Soalan ni semua orang boleh jawab tapi jangan take for granted. Cuma soalan untuk individual berbeza dari candidate dengan candidate yang lain contoh ada business online ke tak, apply SPA ke tak, kenapa kerja part time etc. Takde okay soalan apa maksud MQA apa PSH dalam Pekeliling Perkhidmatan, siapa pengerusi and board of director. Rasa macam borak borak between lecturer and student masa kat uni jee. Maybe dorang just nak nilai personaliti and sikap terhadap kerja je kot. Pegawai MQA sangat humble and benda tu memang buat aku rasa selesa and tak nervous. Aku lagi nervous salah order menu kat kedai lol

Pendek kata, siapa yang ada interview keja mana mana, just do your very best okay! Maksudnya kalau kau ada masa sejam dua kena jugak study and membaca. Baca ni benda paling malas sekali nak buat kan tapi kena jugak. Kalau baju raya kau paling cantik and boleh buat kau confident, go ahead sila pakai time iv yang penting kena selesa and of course jangan lebih dari 3 warna. Kalau kau rasa negative confrim tak dapat sebab candidate yang mohon ramai gila, so kau kena ingat satu benda. ADE REZEKI TAK KEMANA, ALLAH DAH TETAPKAN. So takkan nak give up lagi kan? kalau dapat Alhamdulillah sila kerja dengan amanah, kalau tak dapat alhamduliilah jugak maybe rezeki kat tempat lain. You have no idea. So be the best you can be. Rasa takut, nervous nak tekencing sakit perut kaki tangan sejuk tu semua tu normal. Youre only human being bukan alien. itu pun kalau alien wujud. kekeke Rasa ketakutan akan bagi peluang untuk kita jadi lebih berani. Berani sahut cabaran dan keberaniaan tu perlu dilatih dalam diri bukan simply datang macam kuasa superhero. So if you need to pretend acah acah confident time iv supaya kau tak gagap, aku sarankan sila buat. Sebab takde sape yang tahu struggle kita, usaha kita, niat kita.

Aku cakap kat diri sendiri ni sebanarnya sebab aku ada lagi dua interview next week.

kbai

*Update : Alhamdulillah dapat makluman aku jadi calon simpanan dalam tempoh setahun ni. By next week ada iv kat MAKPEM. Result  iv PERKESO dalam bulan march ni. Tengok la rezeki mana sampai dulu. Alhamdulillah. 


No comments:

Post a Comment

Terima kasih