Since 2010, people change tho :)

Disclaimer : Blog post yang lepas lepas mahupun yang paling latest akan ada misspell, typo, grammatical error, bahasa wicet, cringe moments, wording size tak sama, gambar tanpa edit etc so please bear with me. Aku takda masa nak re-read and edit balik. Let bygones be bygones. Ada beza seorang Nurain ketika zaman remaja and zaman meningkat dewasa lol

Thursday, May 23

This is career not a job.

Assalamualaikum!

Im fallin in loveee wif my job for millions time! Aaaa tak tau nak gambarkan macam mane. Being a teacher tu macam satu rahmat. Kita bagi kegembiraan pada kanak-kanak, Allah swt lipat gandakan kegembiraan kita dalam pelbagai cara. 

Tak perlu nak ulang tayang cerita dulu tapi bagi aku kalau aku tak lalui perit dulu macam mana mesti aku tak kan jadi macam sekarang. When i look back, memang aku rasa Allah swt dah aturkan hidup aku cantik. Cantik sangat. Dan sekarang aku cuba nak baiki mana- mana yang kurang supaya aku jadi lebih baik. I want be a great teacher! 

Aku mungkin tak de anak lagi and i really dont noe how it feel. Tapi Allah swt bagi aku kesempatan didik dan asuh anak orang. And it's amazing! Tanpa sedar jugak sebenarnya aku lagiiii banyak belajar dari anak murid aku sendiri. Serious. Contoh laa kan, dalam hidup kita (maybe aku je laa) kadang kadang or selalunya kita tak amalkan baca doa naik kenderaan/doa bangun tidur/doa pakai baju tapi bila kita ajar anak orang hari hari secara tak langsung kita pon didik diri kita jugak nak amalkan. Nie mungkin sebahagian kecil je contoh aku bagi. Ada banyakkkk lagi contoh.

Kau tau perasaannya bila anak murid pagi pagi datang kat kau cakap 'Nak pegang tangan teacher boleh? Rindu...' Okay serious aku rase nak nages. Tiba tiba datang kat aku peluk kaki, main baju aku, tolong bawak barang, nak duduk kat kantin sama sama, nak main rebut tiang sama sama, cakap thanks teacher sebab tolong tuangkan air, tu semua benda yang mengharukan tahu? Mungkin nampak childish (dah memang keje aku early childhood kan) tapi kesan dia buat aku happy sepanjang hari without stress. Agak agak laa kan, kalau orang dewasa ade tak treat kau macam tu sepanjang hari? 

Kerja mana mana pon memang ada cabaran dia. And aku pon ada cabaran yang kadang kadang macam tak mampu nak hadapi (sapa kata jadi cikgu tadika senang macam kacang? Cuba sehari ade bran?) Rasanya tak perlu nak listkan satu persatu. Apa aku nak cakap kat sini, just be prepare dari segi fizikal,rohani and emosi. Tu paling penting. Emosi. Kalau tak kawal kau akan cederakan emosi anak yang masih mentah. Tolong. Jangan buat macam tu. Kita mungkin tak boleh kawal tindakan orang (terutama budak laa kan) tapi sebagai orang dewasa kita boleh kawal diri kita sendiri. Setuju?

Kalau nak cerita pengalaman satu sau memang tak kan habis. Sebab semua moment moment tu indah untuk dikenang. Macam yang aku rasa sekarang. Aku pon macam tak percaya aku cakap macam nie. Okay, back to normal. Ain yang normal. Bukan yang skema macam nie. Hewhew

Thanks Allah for this happiness.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih